Saturday, October 16, 2010

CANTIK KER KUKU PANJANG

View Image


Jangan simpan kuku panjang walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayang kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.


Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi, jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang.bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut. potonglah kuku anda.

mengikut fakta sains pula, kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri.


RASULULLAH S.A.W BERSABDA: YANG ERTINYA: Barang siapa yang mengerat/memotong kukunya pada ;

* Hari Sabtu : Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit

* Hari Ahad : Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan

* Hari Isnin : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat

* Hari Selasa : Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit
* Hari Rabu : Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan.

* Hari Khamis : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit.

* Hari Jumaat : Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya
rahmat daripada Allah Taala.


so kepada sesiapa yg berasa diri sgt cantik bila mempunyai kuku yg panjang cam langsuir anda silap la weihh!! cantik kat dunia tp better cantik kat sana kan...!! kan


 NOTA KAKI : pada para isteri xyah dok simpan kuku panjang-panjang, sat g kan ..kan kan kan...abg marahh..tercakar benda len..huahuahua..

20 comments:

Ainismaira said...

Terima kasih atas info yg sangat berguna ni :D mmg tak cantik pun kuku panjang.. apetah lagi kalau diwarnakan.. mmg xcantik..

HaiDa HiDa said...

terima kasih atas info ini.. hida mmg x suka kuku panjang, x selesa..

* MissYaniAbdullah * said...

@Ainismaira

sama2 kasih..!! sama3 berkongsi info..!!

* MissYaniAbdullah * said...

@HaiDa HiDa

bagi saya org yg berkuku panjang adalah org yg pengotor

NURULekmiRabat said...

saya pun x suka org suka simpan kuku pjg. geli kowt.. hopefullu,depa cepat2 bc entry and cepat la potong kuku tu..

Izamir Ridzwan said...

nice info.. tq yer... im follow u

http://izamirridzwan.blogspot.com/

* MissYaniAbdullah * said...

@NURULekmiRabat

hehhe...rimas la kan kalau simpan kuku panjang..huhuhuh

hopefully la

* MissYaniAbdullah * said...

@Izamir Ridzwan

oke..thanks..

nuriz said...

kuku panjang ni banyak masalah, nak cuci payah nak masak payah,, lain le org tu tak payah masak hehehe
keje dia jaga kuku je. ikut sunnah nabi kena potong kuku kan

Nurulbadiah Lai said...

nurul mmg xsuka kuku panjang..
bagi nurul even kita dah bersihkan..tp kuman tetap ada..
lagi pula..
kalau kuku pendek kn lagi cantik..kan..kan..
btw
tha ks for sharing..very nice entry:)

mudd said...

thx fer d info. :)

anati said...

mmg tak suka kuku panjang...

Faizal n Fashitah said...

Thanks for the info. Tapi artis2 kita suka betul berkuku panjang kan..

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

info yg bagus!! tq sharing...kalau ada agi citer baru bg tahu yew!

* MissYaniAbdullah * said...

@nuriz

betul tu..dalam islam kan dah bgtau siap2 supaya kita perlu sentiasa bersih..dan 1 lagi kalau nak solat macam air wuduk nak sampai kalau kuku panjang kan...

* MissYaniAbdullah * said...

@Nurulbadiah Lai

mmg kadang2 kuku yg dah pendek pun akan kotor jugak..sebb tu kita diharuskan menjaga kebersihan diri selalu..hehehe..

sharing is caring beb

* MissYaniAbdullah * said...

@mudd

sama2 syg

* MissYaniAbdullah * said...

@anati

sy pun xsuka..susah nak jaga

* MissYaniAbdullah * said...

@Faizal n Fashitah


aa artis kita mmg suka sgt simpan kuku panjang

* MissYaniAbdullah * said...

@..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::..

oke lalink..sama2 kita kongsi yer