Monday, August 1, 2011

AKTIVITI WAJIB DI BULAN PUASA SELEPAS TERAWIH





Alhamdulillah hari ini saya berjaya menunaikan salah satu rukun Islam iaitu Berpuasa di Bulan Ramadhan dengan jayanya..Dan bersyukur juga kerana saya tuntutan kerja saya tidak mengganggu perjalanan ibadah saya.Alhamdulillah syukur padaMu Ya Allah.

Setiap amalan di dalam bulan puasa yang dilakukan oleh umat manusia akan dijanjikan ganjaran yang setimpal oleh Allah swt.

Bulan Ramadhan benar-benar memberikan pulangan yang besar dan ibarat pasar untuk dagangan ke akhirat. Ditamsilkan juga seperti tanah yang subur untuk bercucuk tanam menuju ke sana. Perbuatan yang hidup dan cergas di dalam bulan ini dikiaskan seperti hujan April yang turun pada musim bunga. Bulan ini juga merupakan festival yang amat mulia bagi orang-orang yang mengabdikan diri kepada tuhannya. (The Risale-i Nur Collection, Letters, The Twenty-Ninth Lette

Tetapi pada malam ini saya tidak ingin bercakap mengenai kelebihan bulan puasa kerana terlalu banyak entry yang dibuat oleh blogger lain sempena bulan yang mulia ini.Akan tetapi saya ingin bercerita mengenai aktivit wajib bagi kita selepas solat terawih.

Selalunya inilah aktiviti saya ketika bulan puasa.! wajib dan harus.hehehe




1) Makan colek buah atau rojak buah


Gambar ehsan dari google
perh tengok gambar dah meleleh ayaq liur.kecur liur dibuatnya.Tambah pula da kacang dengan sos rojak buah yang pekat.Selalunya terdapat pelbagai jenis buah seperti mempelam, jambu , belimbing , betik dan lain -lain.Seronok lepak kedai makan rojak buah dengan member kan.

2)- Makan kerang bakar atau kerang rebut.



Gambar ehsan dari Google.

Kerang rebus atau kerang bakar akan menjadi febret utama saya selain dari rojak buah.Kesedapan kerang rebus ini bergantung kepada kesegaran kerang itu dan juga pencicah kerang itu sendiri.Tapi berhati-hatilah pada yang mempunyai kulit yang sensitif , takot gatal badan plak. *__*

3)-cucur udang


Cucur udang - gambar ehsan google
Pergh cucur udang goreng ranggup memang sedap sampai nak tambah lagi.Betoi dak.Tambah pulak kalau isi udang tu besar-besar dan segar.Aduh memang boleh gemok la makan then terus tidur.Hehehehe.


Tapi berpada-padalah makan tu yer semua.Jangan ikutkan nafsu sangat.nanti akan memudaratkan kesihatan.Makan bila lapar dan berhenti la makan sekiranya terasa ada niat dah kenyang.( aik mcm xbetul ayat saya )..Hahaha.gasak r..

Please jangan main la meriam buluh diatas.sangat merbahaya.Ingatlah orang yang tersayang!!!







NotaKaki : Ingatlah orang yang tersayang.Iklan ini dibawa khas oleh missyaniabdullah aka kukubesipenumbuk untuk semua readers.!!!



8 comments:

dak eina said...

lama xmkn kerang....jumpa kerang time pose je..huhu

eik`S noName said...

haaa...entry nie saje nak buat esyad terliurlau tgh pose kan..hik23...
slamat berluasa

laskar pelangi said...

perghhhhhhhhhh! memang terbaik lah hdangan tu semua;)

misnona said...

tang kuih tu saya tak berapa sangat, tapi bab meriam tu yang saya suka. kalau boleh nak main meriam, mana tahu boleh jadi pakar dalam meriam katak, macam-macam katak, sebab di malaysia ni tak ada pakar, yang ada pakar kapal selam je, tu pun dek kerana pakar sangat, ia tak boleh guna di selat melaka...pulakkkk dah. jadi main meriam la ya?

IM Group A said...

nak2,,

Mohd Izzar said...

sesungguhnya aku berpuasa hari =)

Si Pujangga said...

follow done,, pewh sedapnye..

an nyek said...

uish..bru tengah har, bce entri ni terus lapaq...siot...hehe...nywhr, slm ramdhan