Wednesday, October 27, 2010

189 : MASYAALLAH SAPA YG KENTUT NI..




Tadi ( waktu makan mlm ) , kita makan dinner( acewah cover ) ngan budak² ..seronok makan ngan budak² ni..meriah sungguh..xdak lauk pun jadi best bila makan ramai² kan..kemeriahan tu lain macam kan..! seronok²..lauk utk malam xder la meriah sgt cuma ikan keli masak lemak & ikan keli goreng & sambal belacan & tolor..!! syukur alhamdulillah..!!

serius tgh syok makan..proffffff kuat jadah bunyi bom atom molotop..!! pergh bau leh tahan..semua pakat dok gelak..!! datang dari manakah weih!! sungguh durjana..!! sapa punya kerja ni weih..!! sungguh tidak sopan dan tidak enak baunya..!! terok² dan kita rasa ianya mmg sgt terok!! haha..rupanya² yg melepaskan gas asli tu budak umoq 3 tahun!! apa da kecik² pun kentut busuk giler..makan apa ntah..!! patutla busuk dia sakit perot..!! tgk dlm pampers dah berak..!! uwawawa..sgt² membantutkan proses penghadaman kami semua..tp sebab kami semua lapaq kami pun meneruskan aktiviti makan² tanpa segan silu..haha..gila kentang betul..

so try cari kat pakcik google & pakcik yahoo pasal kentut ni..so terjumpala fakta² mengenai si kentut ni..wahahaha...

1. Darimana asal kentut?


Dari gas dalam usus. Gas dalam usus berasal dari udara yg kita telan, gas yang menerobos ke usus dari darah, gas dari reaksi kimia & gas dari bakteri dalam perut.

2. Apa komposisi kentut?

Bervariasi. Makin banyak udara anda telan, makin banyak kadar nitrogen dalam kentut (oksigen dari udara terabsorbsi oleh tubuh sebelum sampai di usus). Adanya bakteri serta reaksi kimia antara asam perut & cairan usus menghasilkan karbondioksida. Bakteri juga menghasilkan metana & hidrogen. Proporsi masing-masing gas tergantung apa yang anda makan, berapa banyak udara tertelan, jenis bakteri dalam usus, berapa lama kita menahan kentut. Makin lama menahan kentut, makin besar proporsi nitrogen, karena gas-gas lain terabsorbsi oleh darah melalui dinding usus. Orang yang makannya tergesa-gesa kadar oksigen dalam kentut lebih banyak karena tubuhnya tidak sempat mengabsorbsi oksigen.

3. Kenapa kentut berbau busuk?



Bau kentut kerana kandungan hidrogen sulfida & merkaptan. Kedua senyawa ini mengandung sulfur (belerang). Makin banyak kandungan sulfur dalam makanan anda, makin banyak sulfida & merkaptan diproduksi oleh bakteri dalam perut & makin busuklah kentut anda. Telur & daging punya peran besar dalam memproduksi bau busuk kentut. Kacang-kacangan berperan dalam memproduksi volume kentut, bukan dalam kebusukannya.

4. Kenapa kentut menimbulkan bunyi?



Karena adanya vibrasi lubang anus saat kentut diproduksi. Kerasnya bunyi tergantung pada kecepatan gas & sempitnya lubang anus.

5. Kenapa kentut yg busuk itu hangat & tidak bersuara?



Salah satu sumber kentut adalah bakteri. Fermentasi bakteri & proses pencernaan memproduksi panas, hasil sampingnya adalah gas busuk. Ukuran gelembung gas lebih kecil, hangat & jenuh dengan produk metabolisme bakteri yg berbau busuk. Ini kemudian menjadi kentut, walau hanya kecil volumenya, tapi SBD (Silent But Deadly).


NOTA KAKI : pergh kentut lepas makan ubi keledek rebus atau bakar mmg power bau dia..boleh pengsan 4 keturunan..huhuhu...rau rau bau dia..sabar jela..

17 comments:

Sky8Men said...

ohoho..kentut la pulok.....=p
bau smcam je..mst tuan pnye blog ni....dot dot dot..lalala~~

SufatihaNur said...

haha..kentut pun menjadi topik yg menarik nih...

ghost said...

tutup hidung sambil baca entry nie...hehe.kentut bagus utk perut kita.

Cik Kuku Besi Penumbuk said...

@Sky8Men

choi kita xkentut lagi la..huhu..
kentut kita bau wangi
choi choi choi

nina syakina said...

kentut buchukkk!!

izzati m. said...

haha terbaik seh cerita pasal kentut :D

Cik Kuku Besi Penumbuk said...

@Mrs Sufatiha Infinity

hahaha...menarik juga..kikiki

Cik Kuku Besi Penumbuk said...

@si biskut

eeeiya bagus utk proses pembuangan kot..wakakaka..main belasah jerwq

Cik Kuku Besi Penumbuk said...

@nina syakina


kentut nina busyukk

Cik Kuku Besi Penumbuk said...

@Zaty


kikiki sebagai info yg berguna

bardbahtiar said...

jangan kentut merata2.

Amir Syahir said...

keh2..dilarang melepaskan angin.

Safiah Ibrahim said...

ada org ckp. pas mkn kacang pon ley kentot gak.

Cik Kuku Besi Penumbuk said...

@bard bahtiar

alamak yani dah terkentut dah pun..hehee

Cik Kuku Besi Penumbuk said...

@hiro

ala xkuarkan angin pun..kita kuarkan gas..kikiki

Cik Kuku Besi Penumbuk said...

@Cik Fia

hehe..syg makan2 apa pun akan kuar angin jugak kot if perot kita meragam..hehe..

kalo yg bau mengalahkan perfume HUGO BOSS tu mmg sah2 bau cam pontianak harum sundal malam dan siang..haha

ATIE said...

hari tu lec ckp, kentut tu s0rt of ammonia gas..sbb tu bau die semacam jer...tp yang bagusnya gas ammonia ni larut dlm udara. dats la lame2 bau kentut tu hilang..kalau x, abehlah..... cuba bayangkan bau kentut tu sepanjang zaman, dr dlu sampai skrg. peh!

p/s: Allah dah cipta sebaik2 kejadian dah.. =p