Sunday, August 14, 2011

BUDAK - BUDAK DI AWAL TAHUN 70 / 80 / 90 / -SEKARANG TIDAK LAGI.





Budak - budak yang lahir pada tahun 70/80/90 an mesti ingat masa sekolah rendah dulu :


  • Kat sekolah ada salesman jual buku cerita.Ari ni bagi list , esok mintak duit beli walaupun cerita buku itu dah tahu.Salesman susu pun cam tu jugak.Sama jugak dengan salesman jual air Marigold.Ari ni cikgu bagitahu esok ada orang nak datang sekolah jual ari marigold, dapat satu borang, isi dan esok beratur di padang sekolah.Sumpah tak tipu kot.
  • Kat library , budak budak memang baca buku tapi just tengok gambar je.Bila ada program Nilam, sebok semua nak pinjam buku.
  • Dulu, ada RMT kat sekolah, berebut orang nak dapat makanan free.Sedap ke tak, xkisah.janji dapat makan free.Tapi yang heran, yang berduit pun join RMT..Sangat tidak paham!
  • Dulu , pakai pensel box yang boleh bukak depan belakang , pastu ada sharpener lagi kat tengah tengah dia.Ala aku pun ada satu.Tiap tiap beli baru . 
  • Dulu, main lawan pemadam , sayang nak guna untuk padam , padahal fungsi sebenar untuk padam.! Alah aku dulu banyak pemadam.lagi besar pemadam tu lagi hebat.Sumpah betul kan.
  • Dulu, mesti nak pakai pembaris yang bergerigi , kat dalamnya ada air pastu ada benda berkilat dalam ari tu.Ala macam glitters tu.Aku selalu beli.comel je.Ala kau lelaki ada jugak kan.
  • Dulu, cikgu pakai pembaris panjang warna kuning.Panjang wey , Ada pemegang kat tengah tengah tapi aku xpenah nampak  cikgu pegang pun kat situ.Ko ada nampak tak.?
  • Dulu, bulu ayam jadi ramping kerana buat rotan pelajar macam aku la.Alahai baru gangster kot.
  • Dulu, bila ada pendidikan seni, semua orang pandai lukis, alah setakat lukis orang lidi kau pun boleh kan, tapi bila time kaler sume hampeh.Apa pun xboley..Ada juga yang terer buat anyaman pakai kertas warna , kolaj la , apa la..
  • Dulu, main game 2D, super contra, super mario , street fighter , sume pakai tape.Kan.?
  • Dulu, um jam tangan Boy London jadi idaman, sebab bole tukar kaler ikut suhu dan cuaca.Haha.tapi aku xder pun jam ni.Gile dulu aku xpandai matematik.
  • Dulu, bila dengar ada suntikan BCG semua cuak, tapi lepas inject poyo la plak, balik skolah beli JOJO xpun Dendang, Tora pun best jugak.Beli semata-mata nak mainan, coklat dia tak makan pun.
  • Dulu femes, kasut berlampu kat tapak, yang iklan dia kat TV bole tembak alien tu.Ganas wey sapa ada time ni.G mana-mana orang mintak sign.
  • Dulu, balik sekolah aku xkan penah miss nak tengok Power Ranggers ( aku pink punya ) , Ultraman, Transformers, Maskman, Gaban dan macam-macam lagi.

Jangan lupa sume ini sebab zaman sekarang budak-budak tak sempat layan benda-benda ni...asyik ngadap tv dan ps je.Kita sentiasa berubah, cume asal usul kite yang kekal.huhuhu~! 



p/s : masa saya tulis, terus senyum sensorang.Teringat zaman saya dulu.

ini saya!


2 comments:

Unknown said...

haha..hampir semua betul..y pembaris kuning tu cikgu aku pernah pegang kat tengah..die buat garisan panjang melintang papan hitam...jam Boy London tu xpernah dengar sbb xpernah suke pakai jam sampai sekarang...

mira said...

aww ! rindu pulak zaman sekolah dulu ! part salesman dtg jual buku tu, mmg saya selalu excited nak beli buku ! HAHAH :D