Friday, September 23, 2011

MISI BURU TEMPAT KE SUKU AKHIR




KOTA BHARU – Dua kali bertemu Johor FC di tempat lawan sepanjang musim ini dan kedua-dua keputusan berpihak kepada Kelantan namun itu bukan jaminan mutlak bagi skuad kendalian Datuk M Karathu mudah mencipta kemenangan apabila membuat perhitungan dengan pasukan berstatus kelab di Stadium JCorp, Pasir Gudang pada Sabtu ini. 

Hakikat ini diakui sendiri pemain pertahanan, Mohd Farisham Ismail yang menganggap tiket ke suku akhir masih belum terjamin buat Kelantan melainkan perlu menewaskan Johor FC dalam perlawanan tersebut. 

“Perlawanan ini cukup penting bagi menentukan untung nasib kita dalam saingan kempen Piala Malaysia musim ini. Kita tidak mempunyai pilihan selain perlu mencatatkan kemenangan walaupun mereka juga turut berpeluang untuk ke suku akhir sekiranya mampu mengalahkan kita,” katanya ketika ditemui Sinar Harian, semalam. 

“Rekod pertemuan lalu tidak lagi boleh diambil kira walaupun kita pernah mengalahkan mereka sebanyak dua kali di Pasir Gudang sepanjang musim ini. Sudah pasti mereka akan bermain mati-matian untuk mengalahkan kita dalam pertemuan ini. 

“Apa yang saya harapkan daripada rakan sepasukan yang lain kita harus memberikan fokus lebih dalam perlawanan ini. Tiga mata ini cukup penting bagi kita mengesahkan tempat layak ke suku akhir,” katanya. 

Menurut Farisham, kejayaan Kelantan mengalahkan Sarawak 4-0 dalam perlawanan di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu tempohari menyuntik semangat rakan sepasukannya yang lain untuk mengulangi perkara yang sama apabila bertandang ke Pasir Gudang pada Sabtu ini. 

“Saya sudah bersedia sekali lagi untuk mempamerkan aksi terbaik menerajui benteng pertahanan Kelantan bagi mengekang serangan pasukan Johor FC yang diketuai Mohd Khairul Ismail. 

Sementara itu, Mohd Farisham menegaskan sudah bersedia untuk memikul tanggungjawab setelah dipilih oleh jurulatih kebangsaan, Datuk K Rajagobal untuk menyertai skuad kebangsaan bagi menghadapi perlawanan persahabatan menentang Australia pada 7 Oktober nanti. 

“Peluang menentang pasukan Socceroos tidak harus dilepaskan begitu sahaja dalam menimba pengalaman. Saya berjanji akan buat yang terbaik jika dipilih beraksi dalam perlawanan tersebut,” katanya. 

Dua hari lalu, Rajagobal mengumumkan barisan pemain yang akan menghadapi perlawanan persahabatan tersebut dengan tiga pemain iaitu Mohd Farisham Ismail, Norshahrul Idlan Talaha dan Khairul Fahmi Che Mat dipilih menganggotai skuad kebangsaan tersebut sementara Mohd Shakir Shaari dan S Chanturu pula digugurkan.



Sumber : Sinar Harian, 22 September 2011 ( LINK )






No comments: