Wednesday, November 23, 2011

GAMBAR BANJIR KILAT DI TAMAN BENDAHARA PENGKALAN CHEPA, KELANTAN



Musim banjir atau lebih dikenali sebagai BAH oleh penduduk tempatan kembali lagi.Tatkala memasuki bulan November dan Disember penduduk di kawasan Pantai Timur khususnya Kelantan dan Terengganu berada dalam keadaan berjaga jaga kerana akan berlakunya musim banjir.Kelantan yang kini telah diberi amaran berjaga jaga ekoran dari air di sempadan Galok semakin meningkat.

Namun sebaliknya yang berlaku di Pengkalan Chepa terutama yang berada di Taman Bendahara berdekatan dengan Hypermarket Pantai Timur kerana telah berlaku banjir kilat ekoran dari longkang yang tersumbat yang berada di belakang Universiti Malaysia Kelantan.
Banjir Kilat ini berlaku semenjak dari semalam ( 22 November 2011 ) kerana hujan yang tidak berhenti henti semenjak dari pagi.Keadaan sekitar Taman Bendahara yang sedikit rendah menyebabkan air mudah bertakung dan ditambah pula dengan saliran perparitan yang tidak betul.

Rabu, November 2011
Seperti biasa saya melangkah ke opis sekitar jam 9 pagi.Waktu itu hujan sangat lebat.Dan waktu itu juga memang keadaan depan opis saya masih seperti biasa, tiada takungan air yang besar hanya  takungan air yang sedikit sahaja.Tapi keadaan agak merunsingkan kerana hujan sedikit pun tidak menunjukkan untuk berhenti.

Gambar sekitar jam 12 tengahari.Dalam masa beberapa jam sahaja air bertakung.Saya sangat panic kerana berada di opis seorang diri.

Keadaan jam 1 tengahari  semalam.Paras Air semakin meningkat.

Beberapa kereta yang sebelum ini mempark kereta meraka terpaksa mengalihkan untuk mengelakkan dari ditenggalami.

Keadaan tetap sama
Sekitar jam 4 saya pulang ke rumah , namun keadaan paras air sedikit berkurangan kerana dikhabarkan pihak JPS telah datang mengepam air di belakang UMK.

Hari ini , 23 November 2011

Namun pagi ini sebagai langkah berjaga jaga, saya menelefon rakan opis saya untuk ke opis dengan hanya menaikki lori opis kerana sebagai langkah berjaga jaga .Sampai je ke kawasan opis, telahan saya tepat kerana air sudah penuh dan pihak yang berwajib telah meletakkan tali sebagai amaran bahawa jalan ini sudah tidak boleh dilalui

Gambar ini sekitar jam 9.30 pagi.Air sudah melimpah
 Hujan semakin galak mencurah dan tidak sedikit pun menampakkan untuk berhenti.Keadaan semakin teruk dengan paras air semakin meningkat.Banyak kenderaan ringan seperti motor terpaksa ditolok kerana ditenggalami air.Hanya kenderaan berat seperti Lori ,Van ,Bas serta Storm sahaja yang boleh melaluinya.

Gambar ini sekitar jam 12 tengahari.Sebuah gerai menjual burger di kawasan sekitar sudah ditenggalami

Sebuah kereta jenis pacuan berani melalui jalan ini
 Keadaan di hadapan UMK menjadi kelam kabut kerana UMK turut ditenggalami air.Saya difahamkan pelajar pelajar UMK sedang menduduki peperiksaan namun tidak pasti adakah kelas mereka ditenggalami air atau sebaliknya.

Pelajar pelajar UMK yang baru pertama kali merasai banjir pasti akan melalui episod yang indah atau sebaliknya.Gelagat mereka seperti kanak kanak itu menarik perhatian.

Keadaan di hadapan UMK


keadaan didalam opis saya.Dalam stor :), buleh balik dah ni

pelajar UMK sedang bermain air



Keadaan seperti ini pernah berlaku pada tahun lepas sehingga menyebabkan banyak pejabat pejabat mengalami kerugian.Diharap pihak yang berwajib mengatasi masalah ini dengan kadar yang segera.


Ibubapa di ingatkan supaya menjaga langkah anak anda bagi mengelakkan sebarang kecelakaan.

p/s : kalau ada niat nak tgk budak budak U main air bolehlaaa datang sini.Air makin naik ni.HAHHAAH



No comments: