Wednesday, December 24, 2014

#PrayForPantaiTimur I Terkini di Kelantan l Banjir Di Kelantan 24 Disember 2014 l

Assalam..Dugaan buat kami yang berada di Kelantan terutama yang berada di Gua Musang,Kuala Krai,di Tanah Merah dan juga di Jeli atau kawasan rendah lain.Kejadian air pasang di laut2 menyebabkan hujan tidak berhenti sejak dari sabtu yang lepas lagi.Namun saya percaya semua ini adalah Ujian dari yang Maha Esa untuk kita umatnya.


Namun saya bersyukur kerana ujian ini tidak berlaku keatas kawasan kami di Pengkalan Chepa,namun kami jugak masih dalam keadaan berjaga jaga kerana tahun sebelum ni rumah sy dinaikki air.Setiap kali banjir kami juga menerima tempias yang sama cuma untuk kali ini kami tidak diuji lagi.

Namun kesugaran saya sedikit tercalar kerana Harian Metro semalam melaporkan bahawa Pengkala Chepa akan ditenggalami mulai jam 9 malam semalam.Namun sekali lagi sya bersyukur tidak berlaku seperti yang diramalkan walaupun hujan kadangkala lebat kadangkala renyai.Saya meneruskan kehidupan seperti biasa namun didalam hati risau meninggalkan anak kecil bersama umi dan suami yang masih dalam bercuti.

Dalam perjalanan ke office,sy dapati air di Sg Chekok telah sampai ke tebing sungai walaupun hujan tidaklah selebat mana.Dengar cerita di Siam ,empangan air sudah dilepaskan dan itu yg menyebabkan sngai Kelantan melimpah ditambah dengan faktor hujan yang tanpa henti walaupun berlaku dalam tempoh yng sekejap.Hati ini terus memikirkan anak saya AyraNurHanania yang masih kecil.Ya Allah selamatkan keluarga kami dr bencanamu ya Allah.

Dalam facebook ,ramai post gambar bandar Kota Bharu telah dinaiki air secara perlahan-lahan.Selalunya jika bandar Kota Bharu ditenggalami maka banjir besarla yang akan terjadi.Namun semua ini kerjaNya,siapa kita utk menidakkannya.





Gambar di atas di ambil di sekitar bandar Kota Bharu pada hari ini.Kepada semua rakyat yang berdekatan dengan Kota Bharu,sila ambil langkah berjaga-jaga.














Terima kasih pada yang post gambar di facebook.Sorry na ambik gambar tak bgitau.Hehehe.Namun sebenarnya Banjir ni bukan pesta utk kita bermain air ,jagalah keselamatan.Lakukan langkah berjaga jaga untuk sebarang kemungkinan.

Seluruh rakyat malaysia diharap dapat mendoakan kesejahteraan kami di bumi Kelantan ini.Hentikan sentimen kenegerian,hentikan prejudis kepada negeri kami,usah meletakkan bencana ini adalah bala kepada kami,Ingatlah semua perancangan ini hanya milik di atas.Kita buat kerja kita,diatas buat kerjaNya.Bersamalah kita berdoa agar Kelantan kembali seperti biasa.



No comments: