Friday, August 6, 2010

LAGU RAYA : MANA LAGI BEST...LAGU RAYA DULU² ATAU LAGU RAYA MODEN...

semua blogger sekalian alam...xlama dah nak puasa weih! tinggal lebih kurang 5 hari..Ramadhan yg ditunggu..bukan kita sahaja yg menanti bulan yg penuh keberkatan ni tetapi saudara² kita yg lebey awal mengadap Ilahi berasa sungguh gembira kerana bulan ni bulan terlepas dr seksaan kubur..alhamdulillah...semoga arwah² saudara kita berada di kalangan org yg beriman..amin!!

aku ari ni xnak bercakap mengenai puasa...tetapi nak bercakap mengenai lagu² raya yg sgt syokk untuk didengar sampai kakiku ini tergedik² sama...ala korang pun mesti sama je kan!! gedix² ..oh yeah..!!

oke² lagu raya dulu mmg sedap didengar...lagu seperti Selamat Hari Raya dendangan Allahyarham P.Ramlee dan Saloma , Balik Kampung by Sudirman, Dendang Perantau by Ahmad Jais , Cahaya Aidilfitri by Siti Nurhaliza dan banyak lagi..xtau nak tulis tajuk apa..kadang² lirik ingat tp tajuk plak xingat...oh sy teringat masa 1sy tyme belajar USM..tahun 1...beria² balik kg..beli tiket awai² takot habes...tyme tu dengar lagu Balik Kampung..oh yeah!! tyme tu rasa keterujaan len macam sikit...baru rasa erti balik kg yg sebenarnya..tgk org berpusu² nak balik kg..mcm² gelagat..mesti korang mcm tu kan...ni la baru rasa menjadi seorang perantau cm lagu ni nyanyian Azlina Aziz..Indahnya Beraya Di Desa
" wahai perantau perantau di kota, pulanglah ke desa berhari raya , ayah serta bonda amat mengharapkan kepulanganmu dihari bahagia"
oh indah sungguh ..para perantau mesti menjadi semakin seronok dan berkobar² nak balik beraya di rumah..At least perantau turut dihargai..

tp lagu raya sepanjang tahun yg xkan dilupakan adalah lagu Balik Kampung oleh Sudirman..oh lagu ni sgt bersemangat..sungguh!! seperti yg aku katakan td..bila denga je lagu ni mesti kita akan bayangkan kemeriahan berhari raya di Kg...mak ayah dok tunggu depan pintu menyambut ketibaan kita...adik² dok tunggu si abg or kakak balik..oh seronoknya weihhh...hohohoho balik kg..

lagu comel sepanjang tahun aku rasa milik Anuar Zain & Elina ..Suasana Hari Raya..oh lagu ni sungguh comel..Anuar Zain tyme masih lagi budak..Suara pun xpecah lagi...sampai aku tua lagu ni tetap akan menjadi lagu malar segar...oh rasa nak menari sama la...

" kuah dan muih beraneka macam ..makanlah jangan hanya dipandang..

ketupat lemang sila nikmati syg penat memasak malam ke pagi.."

lagu sedih sepanjang tahun juga adalah lagu Sanisah Huri : BERSABARLAH SAYANG..sedihnya..rasa mau nangis..harus aku nangis pagi² raya lepas solat subuh...kenapa..biarlah rahsia...heheehe..loh malas mau cakap banyak sebb terlalu sedih nih..sob² sob²...layankan yer..!! anuar zain penah jugak nyanyi lagila sedih sebb sore anuar zain sgt syahdu...


Lagu sedih sepanjang tahun juga jatuh kepada Mamat.." KU POHON RESTU AYAH BONDA "...Ya Rabbi lagu ni mmg sedih...lagu ni penah Mawi nyanyi tp aku rasa Mawi nyanyi fail r..kelaut...peminat² Mawi jgn marah aku yer...ini pendapat aku..lagu ni kok mana² pun mesti mamat jugak nyanyi..sebb dari kecik sampai aku besar lani aku disogokkan dengan nyanyian mamat..so mawi sorry oke...lagipun gua tarak minat lu walau sebesar sezarah pun ( wa sombong sungguh aku )..asalnya lagu ni adalah dr lagu Al-Jawaher...tp itu dulu tetapi aku rasa nyanyian mamat dr mantap.kredit tu mamat

" Duhai bonda ..duhai ayahanda..Dengarlah rayuan anakanda yang jauh dimata...Tanpa ku sedari air mataku mengalir , terdengar ayat suci seruan takbir..Betap daku gembira dekat di samping keluarga...di pagi mulia hari raya... "

lagu wajib satu lagi adalah nyanyian DJ DAVE.." menjelang hari raya "....lagu mesti ada kat shopping complex..kan kan...!! p mydin ka..tesco ka..giant ka..pasific ka..mesti boleh dok denga..wa sukanya weihh...makin bersemangat nak beli baju raya..hahaha...sungguh...


tp aku rasa semua lagu raya yg dulu² mmg xdapat ditandingi oleh komposer hari ni...sukar dan payah...lagu raya skrg macam² jenis ada kan..ada yg buat lagu raya jenis dikir...tp haram xsedap weih...bukan aku nak mengkritik kerja dorang tp agak²lah lau nak berseni pun...bukan ramai org suka pun..macam ner pun org kita masih jugak nak lagu dulu²,...iye ke tidak...apa pendapat korang weihh...suka lagu dulu² or lagu baru² skung nih...?

10 comments:

Khairul Azmi said...

betul2..lagu raya sekarang x membangkitkan feel nak raya pown..macam ape entah...
baik aku nyanyi sendiri...

zaza said...

hehehe... bsemangt btol nk beraya bila dgr2 lagu raya ni.. of course la lagu raya dulu2 lg best drpd lagu2 raya moden ni...

cik panadol said...

lagu lame lagi best...
syahdu je kalo dengar...mmg berhantu betol!

* MissYaniAbdullah * said...

@Khairul Azmi

tula kan..lagi baek kita mnyanyi sendiri dr dok dengar lagu raya versi moden nih..
sungguh kelakar pun ada..hahaha

yg penting lagu dulu3 mmg terbaek dr ladang...seumur hidup hanya lagu tu jer yg akan bertakhta di hati

* MissYaniAbdullah * said...

@zaza

bersemangat giler nak sambut raya bila dengar lagu raya..hadoii lambatnya nak raya...

oh raya...

* MissYaniAbdullah * said...

@cik panadol

hihik sampai berhantu no..
sonok..
jom gedix3 denga

senandung semalam said...

cnfrm la lagu lama2...
tp ade jgak certain lgu bru yg best ;)

echah mashuri said...

lagu dulu r best...hahah
tp lgu mamat exist tu best skit...

* MissYaniAbdullah * said...

@senandung semalam

see see..
confirm lagu dulul...
lagu dulu mmg xkan pupus dan tiada tandingan...

yani lebih suka lagu dulu okehhh
lagu skung ni agak kureeengg

* MissYaniAbdullah * said...

@echah mashuri

lebeh banyak la lagu mamat tu..
hehehehee...
geng r kita