Monday, January 10, 2011

285 : PANTANG LARANG DALAM BUDAYA KITA...? APAKAH...!!


.salam.


alhamdulillah ari ni dah 10th of January 2011.Dah masok 10 hari melangkah ke tahun baru tapi syok.!Walaupun permulaan tahun baru yang agak sadis tapi xper itu sebagai cabaran hidup.! chewahh terbaek ayat..tabik springg dowh....!!!

okeh balik dari opis smlm..sembang dengan umi jap 

umi : adik..mana garam...marin ( semalam ) umi suh beli xbeli²

yani : owos ( alamak ) lupa r umi..meta² agi suh pokyeh g beli deh.

after sejam rupanya aku tidor..Astafirullahalazim.Bangun² pun sebb Cik Lo'Lo bunyi.Banyak giler masok notifications fesbuk + msg dari kanda...korang jngn ikut perangai aku ni..xelok tido lepas Asar tapi balik kerja penat dowh.!! nak² hujan lagi la masyokkkk haram xingat dunia...ngeh²...

aku ingatkan umi aku dah suruh si Pokyeh p beli garam kat kedai yg jaraknya teramatlah dekat.Jalan kaki 2minit xsampai.Rupanya Pokyeh xder rumah.Ok fine.Aku ckp nak g beli tp dok lengah² sampaila ke kol 7.Tengok terok kan perangai aku.haha..umi maafkan saya okeh...esok sy janji sy pergi beli barang dapur la..haihh...apa la aku ni..pemalas....

then aku ckp kat umi , nanti malam sy pergi la beli..then umila mula teks khutbah dia.

umi : haih mana ada orang jual garam malam²

yani : bakpo plop..kedai Tuan Pa tu hbs garam ker..? [ terasa sgt ngok tyme ni ]

umi : haih budak ni..orang tua² cakap garam mana boleh jual tengah malam...xelok..ada pantang larang..

yani : betol ker umi...xtau pun..

umi : urm mana nak tahu..balik kerja main fesbuk , malam pun depan laptop..ari cuti tubek ( kuar ) derak ( jalan² )

yani : hahahaha...sampai hati umi oyak gitu..xpo² tapi mmg betul pun..hahahha..



hahah..terbaek bukan umi aku.!! wakaka..sekali kena smackdown kaw² punya.wakaka..tapi um aku cool okeh.sgt sporting ..!!!


oke lupakan yg itu..cuma yang aku nak higlite kan disini betul ker garam xleh jual waktu malam..pelik tu..korang tau x apa pantang larang dia.serius doh aku xtau..mcm jakun jugak aku ni..kata dunia tanpa sempadan, hanya di hujung jari tapi xtau jugak..argh tapi xsemestinya kan..sebb ni cerita tok nenek kita.


sepanjang hidup aku xbanyak yang aku tahu pasal pantang ni.biasalah generasi Yuna beb..mana nak tahu..wakakkaa..lau generasi Ala kassimmm..Ibu mertuaku mayb aku tahu..lagipun xder siapa nak bercerita..Umi aku pun xpernah nak bercerita lau secara kebetulan barulah umi nak bercerita.so how can i know that.[ wah speakang dowh, hebat...ngeh² ]...


pantang pertama :


masa ni aku kat Kedah nak menghantar kakak aku study UUM..tyme ni lau xsilap aku baru form berapa ntah..xsure la..tapi aku still ingat masa tu...Kakak aku nak beli jarum nak pinkan kat tudung..kat area UUM tau jela kan, kawasan ceruk hutan..dekat Changlung masa tu xder banyak kedai mcm skrg..! aku dgn kakak aku pergi kedai bawah hotel murah kot ..waktu tu mlm..kedai cina plak tu..tapi taukey kedai tu xmo jual sebb dia kata pantang bagi orang cina lau jual jarum waktu malam.Sian kakak aku pasrah jer malam tu..xdpt nak pakai cantik² esoknya..wakaka..padan muka kak bojan..!! tapi itu pantang orang cina bukan pantang orang melayu kita kan tapi pantang la jugak..kata 1 Malaysia..Universal r..wakakka


pantang ke2..


aku xtau la betul k x..tapi kita mmg xleh ek membeli belah  pada hari rabu.Orang tua² cakap mmg suwei r hari rabu lau kita dok shooping.aku xtau samaada benda ni betul atau x tapi itulah yang selalu aku dok dengar.apa alasannya aku sendiri xtau...korang tau..? share mai tengok apa alasan dia...!!Tapi aku rasa lau pantang ni mesti jadi benda buruk ler kan lau kita xikut kan..? betoi ek!!




ha mcm man weih.Aku sebenarnya selalu sgt lol dok shoping ari rabu tapi xder menda buruk berlaku pun.Alhamdulillah bukan nak cakap besar..Xtau la kan lau benda nak jadi secara kebetulan kan.Semua tu kerja Allah swt ..Sebb tu yang baek semuanya datang dariNya dan yang buruk datang dari kita..!! wallahualam...!!


bagi aku ari² pun sama ada.sama ada suwei ker xsuwei ker tu adalah kerja Allah swt.Pantang larang ni bukan hukum Allah swt  tapi hukum manusia yang dibuat sejak dulu..kan kan kan..So terpulang la pada individu untuk mempercayainya ker x..


contoh² lain pantang larang orang dulu kala [ aku ambik dari wikipedia okeh ]

  • Jangan mencaci atau menceritakan kecacatan, dikhuatiri anak yang bakal lahir juga akan cacat. Jangan melihat gerhana, dikhuatiri anak mendapat tompok hitam atau bermata juling.
  • Jangan memukul, mendera atau mencederakan mana-mana binatang, dikhuatiri anak yang bakal lahir mengalami kecacatan
  • Jangan bergaduh dengan ibu mentua, dikhuatiri mengalami kesulitan ketika melahirkan anak 
  • Ibu hamil tidak boleh melintas bawah ampaian, nanti anak gagap. 
  • Dilarang (orang lelaki) kencing atas busut, dikatakan buruk kemaluan 
  • Jangan duduk di atas bantal kerana dipercayai boleh naik bisul 
  • Jangan bergendang dalam rumah, nanti harta habis dicuri oleh orang 
  • Jangan menjahit pada waktu senja, nanti mata engkau akan buta 
  • Kalau makan nasi kena habiskan... kalau tidak nasi akan menangis

    ha ada jugak pantang larang sebelum perkahwinan [ haha ini aku suka..kan aku dah cakap aku suka bab² perkahwinan ni ] wahaha.gila gedik nak kawen nieh..

    • Jangan keluar dengan pasangan selama 40 hari sebelum diijabkabul.
    • Jangan tidur di rumah orang lain takut terkena ilmu. 
    • Jangan bebas keluar ke mana-mana kerana takut disantau oleh mereka yang mempunyai niat tidak baik. 
    • Jangan makan nasi dengan gulai berkuah beberapa bulan sebelum naik pelamin bagi mengelakkan perut buncit. 
    • Elakkan makan ulam yang berbau busuk seperti petai dan jering. [ naseb aku xmakan ] 
    • Jangan bercermin terutama selepas maghrib ke atas bagi mengelak diri dari perkara sihir. 
    • Jangan membuang air kecil dan air besar serentak di dalam air contohnya dalam sungai, kolah kerana ia boleh melemahkan organ seks. [ hahhaa, aku masih blur ] 
    • Tiga bulan sebelum berkahwin, mula membuat urutan supaya pengantin mempunyai tenaga. [ oh mesti syok ni ]
      haha banyak lagi ...korang usha r sendiri kat wikipedia..aku just gelak sorang²  je bila baca tentang pantang larang sebelum perkahwinan...haha..ada  44 semua tp aku bagi sikit je yer.!!!






      Salam..







      26 comments:

      Rafina Mimi Zairul Murni said...

      bab pantang2 ni biasanya org2 tua kita la duk pecaya sgt hehe :)

      Maria James said...

      info yang bagus..
      tapi ada sesetengahnya mia sendiri susah nak faham.. hahahaha..
      ~salam kenal~
      jum follow blog saya.~
      http://officiallyours.blogspot.com/

      misz sheyla said...

      asenye org dulu wat pantang sebab mls nak explain lebih2 kat anak dia....kebanyakn ptg 2 ade maksud tersirat disebaliknya..
      cth jgn jahit baju waktu senja sebab dulu2 pakai pelita aje...mate x berape nmpak takut tercucuk jari....

      jangn duduk atas bantal t tumbuh bisul...org
      tua2 cuma xmo bantal 2 pecah, agi pun bantal 2 tempat letak kepala...

      jangan potong kuku malam2 sama mcm jgn jahit malam2

      makan nasi smpai habis takut membazir...

      hahahahahhaa..ye ke?? ye kot...ni mak kita yg ckp.....

      Wan Hafisah Collection's said...

      ngeh2..ada yang betul dan ada yang tak betul..
      btw, bgus jugak kalau generasi2 muda tahu pantang larang ni, barulah boleh ngam dgn mak mertua~ :)

      cinonex coreyan said...

      kalo nak ikutkan banyak sangt pantng2 orang dulu..ade yang boleh ikut kadng2 ada yang tak logik pon yea..

      jom singah..
      http://cinonexcoreyan.blogspot.com/2011/01/pepatah-melayu-yang-tak-sedap-di-dengar.html

      Zaiya said...

      boleh caya ker benda2 cam tuh???

      ainraus said...

      ohh. banyak nya pantang larang. :(

      EZAN IDMA said...

      haha. Nice , memang banyak Pantang. yg Penting 1 ONE MALAYSIA! hehe

      NabiLLa NaSir said...

      hurm. ade yg mengarut. tp ade jgak yg ibu duk ckp. trutamanye tgok cermin wk2 malam. hehe. tp asenye tak payah nk percaya semua tu. Actly pantang larang tu nk didik kite ni jd org baik

      ween said...

      zaman skrg pun masih ramai yg amalkan pantang2 ni yea :)

      QUEENPINK said...

      SALAM,
      JOM JOIN SATU GIVE AWAY..
      SAYA DAH TAG AWAK UNTUK JOIN GIVE AWAY 2..
      SYARATNYA SIMPLE JE...

      http://roszaliza.blogspot.com/2011/01/hati-getah-new-year-giveaway.html

      LurvelyAmiera said...

      wah,tak tau plak mcm 2 kn...^_^
      btw, na ajak join GA...^_^

      Nurul Asyikin Mustafa said...

      org melayu mmg byk pantang larang..byk kategori kalo nak di kaji betol2.nak wat rumah pun ada pantang larang gak...byk lagi laa..budaya dan adat org melayu..

      * MissYaniAbdullah * said...

      @Rafina Mimi Zairul Murni

      TULA..SAMPAIKAN ANAK2 ZAMAN SKRG DISOGOKKAN DENGAN PANTANG LARANG NI SEMUA..

      * MissYaniAbdullah * said...

      @Maria James

      TERIMA KASIH MARIA..
      TULA..KADANG2 AI AI XIKUT SANGAT PUN...GEDEBER SANGAT..KIKIKI

      * MissYaniAbdullah * said...

      @misz sheyla

      ADA BETULNYA...MOTIFNYA MAYB NAK BAGI ANAK2 IKUT DAN DENGAR KATA..HEHE

      AI AI SELALU DUDUK ATAS BANTAL TAPI ALHAMDULILLAH XDER PLAK KENA BISUL..NGEH3

      * MissYaniAbdullah * said...

      @Wan Hafisah Collection's

      HEHE..KAK , YANI XDER MAK MERTUA TAPI BOLEH PRAKTIS KOT..HEHEHE

      TP XRAMAI YANG TAHU SKRGNI KAN..LAU TAHU PUN DEPA DOK GELAK2 SAMA2 DEPA JER

      * MissYaniAbdullah * said...

      @cinonex coreyan

      MMG BANYAK SEHINGGAKAN KADANG2 TU XLOGIK LANGSUNG BILA PK 2 KALI

      * MissYaniAbdullah * said...

      @Zaiya

      ENTAHLAH..IKUT PERSPEKSI MASING2

      * MissYaniAbdullah * said...

      @ainraus

      TAU XPER..BANYAK GILA..JENUH NAK KENA INGAT SATU3

      * MissYaniAbdullah * said...

      @EZAN IDMA

      YER ONE MALAYSIA..HEHEHE

      * MissYaniAbdullah * said...

      @NabiLLa NaSir

      AA AI AI SETUJU..KEBANYAKKAN PANTANG LARANG MMG MENGARAH KEPADA KEBAIKAN..

      ORANG DULU2 ADA SEBB KENAPA DEPA BUAT PANTANG LARANG NI..

      AII AII SERAM KOT NAK TGK CERMIN WAKTU MALAM

      * MissYaniAbdullah * said...

      @ween

      AA ADA JE YANG AMALKAN..AMALKAN YANG ELOK2 JE..YG XELOK TU JANGAN DI IKUT ..HEHE

      * MissYaniAbdullah * said...

      @QUEENPINK

      SALAM..TERIMA KASIH ..NANTI NAK JOIN EK

      * MissYaniAbdullah * said...

      @LurvelyAmiera

      INSYAALLAH..

      * MissYaniAbdullah * said...

      @Nurul Asyikin Mustafa

      YUP SAYA BANGGA MENJADI BANGSA MELAYU YANG PENUH DENGAN KESOPANAN DAN ADAT RESAM ..