Monday, October 31, 2011

FITRAH BINTI KAMARUDIN l MAAF TAPI MASIH NELANG



Ramai orang yang punya akal tetapi malangnya ‘tidak berakal’. Maksudnya, mereka tidak menggunakan akal untuk berfikir. Padahal fikir itu ialah pelita bagi hati. Justeru di dalam Al Quran Allah sering mengingatkan manusia agar selalu berfikir, menggunakan akal untuk tadabbur akan ayat-ayatNya dan mengambil ibrah daripada segala kisah yang daripada Al Quran.

Malangnya, sedikit sekali ‘orang yang berakal’ walaupun ramai yang mempunyai akal. Hingga dengan itu ramai manusia yang tidak terasa kebesaran Allah, terlindung oleh keegoaan dirinya. Tidak mahu bersyukur kepada Allah kerana terhijab oleh kudrat dirinya.







Anda nilailah betapa ANGKUHNYA si Fitrah Binti Kamarudin ini. Alhamdulillah tindakan beliau meminta maaf harus dipuji , memang dipuji tetapi adakah permohonan maaf beliau ikhlas. Egonya beliau kerana masih mampu ' berbalas komen dengan rakan facebook yang mengecam beliau.Kalau dia mempunyai pendidikan yang tinggi...SILENT IS BETTER THEN SPEAK OUT . Semakin banyak kita bercakap semakin buruk tanggapan orang pada kita.Belajarlah untuk menghormati orang dan seterusnya orang akan menghormati anda. ! 

Betullah orang cakap orang Terengganu memang nelang sangat.Hari ini baru saya percaya !!


dan hampir terkejut saya si empunya diri datang komen di entry saya :)


dia sangatlah NELANG.malu betul ada rakyat Malaysia yang berperangai seperti ini.Tapi saya sedikit pun tidak pelik , sebabnya dia sendiri menyatakan 




" terima kasih lah cik, makcik kakak yg wat poss pasal sayer nih.tak senang nak dapat free publisiti mcm nih..kalau g kat tb3, rm80k orang mintak nak wat iklan utk 3 minit..saya tak suruh dan saya tak mintak.."

oh rupanya baru ku tahu memang perempuan ini kurang kasih sayang dan juga memerlukan perhatian.Ouh sangat terharu.




" gape2 amber mintop maaf, walau hakikatnyer saya tak rasa pun ini salah saya.hal org, kalau kita tak tahu pokok pangkal, jangan masuk campur , ok...tgk orang sound, kiter gatal gelenya nop sound etep.."

makanya dengan sendiri saya tidak heran malah rasa nak tepuk tepuk tangan sebab memang jenis dia ni jenis gatal gelenya.Ouh memang jenis spesis gini berat nanang ar.Susah doh nak baiki .


'' kalu gituh gak, org dok makan taih nuh, g ar makan taik etep... ''


Mende mu dok bobok kokse kokdan ni, aku dop paham starang.Ngaji U sia sia mu kalo dok wak bolok kokdan.Owos , dop paham aku bakpe wujud orang super mung .!! kopakopa.


seorang blogger jugak. emel ada dh tu...:)



Untuk Fitrah Binti Kamarudin  :

  • Belajarla mengakui kesilapan sendiri dan belajarlah untuk membuang ego, benar ego hak peribadi tetapi jatuhnya ego kerana mengakui kesilapan sendiri adalah terpuji di sisi agama.
  • Hentikan membuat provokasi murahan yang hanya akan memalukan diri sendiri.Ya mungkin anda bangga anda sudah menjadi femes, tapi indah ker jika femes yang tidak mendatangkan faedah satu sen pun, kalau la anda mengharumkan nama MALAYSIA, itu barulah anda boleh berbangga.

Manusia pasti tidak boleh lari daripada kesilapan.

Itu adalah hakikat.

Sesuai dengan fitrahnya yang tidak sempurna. Namun begitu, ‘maaf’ bukanlah alasan untuk berlepas diri daripada kesilapan. Sebaliknya, ‘maaf’ perlu dibawa bersama gagasan transformasi ke arah yang lebih baik. Tidak mengulangi dan menghindari daripada kesilapan yang sama. Jika ucapan ‘aku minta maaf’ tidak dihayati sebagai batu sempadan bagi setiap kesilapan, maka, ia akan mewujudkan permohonan maaf yang tidak ikhlas sifatnya. Tiada keikhlasan menjadikan permohonan maaf itu bersifat kosong dan bukannya menjadi tarbiah bagi si pelaku salah. Kesannya, kesalahan atau kesilapan yang serupa akan dilakukan juga.

Kita perlu sedari bahawa, permohonan maaf bukanlah senjata tersembunyi untuk menutup kelemahan diri. Sebaliknya ia perlu sebagai penghubung silaturrahim dan menjadi ibrah bagi menghadapi cabaran hidup yang akan kita lalui seterusnya. Ambilah contoh teladan sifat pemaaf Rasulullah s.a.w, bagaimana dengan hanya sifat lembut dan sifat pemaaf, baginda dapat menakluki seluruh pelusuk dunia sehingga Islam berkembang hingga kini.


Jadi saya seru seluruh peminat bolasepak Kelantan menerima permohonan maaf dari Fitrah Bt Kamarudin.Selebihnya biarlah beliau dengan Allah swt.

Ingatlah ;

Seseorang yang mulia ialah, apabila memberi kemaafan kepada saudaranya yang berbuat kesalahan kepadanya.Seseorang itu lagi mulia, apabila memberi kemaafan dan meredhai (melupakan kesalahan) saudaranya.Sesorang itu tersangatlah mulia jika memberi kemaafan, meredhai saudaranya dan memperbaiki kekurangan yang ada pada dirinya sendiri.



Mari buka buku baru.Biarkan orang menghina kita, seburuk buruk negeri kita , tetap tanah tumpah darah kita.Kelantan tetap di hati.



2 comments:

Cik Kamoo said...

Macam awak cakap..."diam lebih baik!"

Suka Suki said...

cakap banyak pun x gune ..
mcm tu laa ble ade otakkk x gne ..
asyekk nk tag0kk kasalahn org je ..
x pehe benarr laa ..
bakpo gakk brehi cari kesakohe ore kelate ?